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Programmation 2019 – 11e Colloque aérotechnique

Le mercredi 16 octobre 2019 à l’École nationale d’aérotechnique (se rendre)

Programmation complète bientôt disponible.

Grandes thématiques abordées lors de l’édition du 16 octobre 2019

  • Les traitements des surfaces et les défis de l’industrie aéronautique
  • L’inspection et la réparation en services – Promesses de nouvelles technologies pour la MRO en aérospatiale
  • Transformation numérique dans l’industrie manufacturière pour l’aérospatiale à l’ère du big data

8 h – ACCUEIL ET PETIT DÉJEUNER

9 h – MOT DE BIENVENUE

9 h 15 – CONFÉRENCE D’OUVERTURE – À venir

 

SESSION 1 : Les traitements de surface et les défis de l’industrie aéronautique

Résistance à la corrosion, à l’usure, à l’abrasion; performance en fatigue, les exigences de fonctionnement pour les composantes en aéronautique demandent des surfaces munies d’un système de défense contre des environnements changeants et agressifs dans lesquels les aéronefs opèrent. Les traitements de surface apportent cette protection et se trouvent aujourd’hui face à plusieurs défis : environnemental pour les traitements de surface (conformité à la réglementation REACH), et performance/coût pour les procédés qui modifient la surface (mise en compression, etc.). On discutera dans cette session de ces défis rencontrés par l’industrie et les solutions qui peuvent les surmonter.

The environmental and performance challenges of surface treatments in the aerospace industry

Corrosion, wear, abrasion resistance, fatigue performance are requirements for aerospace components that need surfaces with self defense capabilities against aggressive and changing environments. Surface engineering treatments bring this protection but face several challenges such as conformance to environmental regulations (e.g. REACH), and performance/cost ratio. In this session, we’ll discuss the challenges met by the aerospace industry and the solutions to overcome them.

Can we win the race to replace hex chrome before the REACH authorizations run out? – Pourrons-nous gagner la course contre la montre pour remplacer le Chrome VI avant l’expiration des autorisations REACH? (Conférence en anglais)

Hexavalent Chrome is the mainstay of corrosion control treatments, passivates, paint systems, metallic-ceramics, etc. Most REACH Authorizations only extend to 2024, and it is quite possible that some Authorizations may be struck down by the European Court of Justice well before then (as one already has). Recently ACGIH in the US has proposed that Cr3 should be controlled almost to the same level as Cr6 currently is, and Cr6 should be controlled almost to the limit of detectability. We will discuss what is happening in the US Department of Defense and elsewhere to develop and qualify non-chromate alternatives for the many different applications in which we use it in the aerospace industry – what has been qualified and what gaps remain. We will also discuss a methodology to enable companies to reduce technical and business risk when evaluating and implementing hexavalent chromium alternatives.

Keith Legg

Chief Technology Officer (USA), Corrdesa LLC

Remplacement des Chrome VI dans les procédés chimiques : Défi technique et logistique – Chrome VI replacement in the chemical processes: Challenges and logistics

En Santé et Sécurité, la mauvaise réputation de substances contenant du chrome hexavalent (Cr VI) n’est plus à faire. Des normes d’exposition réduites au Québec et aux États-Unis ainsi que la règlementation européenne REACH limitent sévèrement son utilisation. Pour l’Industrie aéronautique, c’est une onde de choc. Les chromates sont partout. Le processus de remplacement de matériaux et de procédés se transforme en un immense défi technique et logistique.

Techniquement, c’est une refonte complète de la philosophie de protection de l’aluminium et de l’acier contre la corrosion en place depuis des décennies. Il faut identifier et approuver des substituts robustes pour ce composé chimique incomparable présent dans les traitements de surface, les peintures et les scellants. Mais le travail ne s’arrête pas là. La chaine d’approvisionnement en aéronautique est complexe. Implanter ces changements à l’interne et chez les fournisseurs s’avère un casse-tête logistique et financier encore plus exigeant.

 

Daniel Ménard

Spécialiste d’Ingénierie Principal - Matériaux & Procédés (Canada), Bombardier Aviation

SESSION 2 : L’inspection et la réparation en service – Promesses des nouvelles technologies pour la MRO en aérospatiale

Industrie 4.0, intelligence artificielle, impression 3D, les nouvelles technologies liées à ces termes génériques font parler d’eux dans tous les domaines et commencent à jouer un rôle important en aéronautique. Plusieurs implémentations sont en cours en production, mais on parle moins des applications pour la réparation en service et la remise à neuf des aéronefs (MRO-Maintenance, repair, overhaul). Il sera question dans cette session de présenter comment les nouvelles technologies sont en train aujourd’hui de changer le MRO par l’implantation de la maintenance prédictive, l’aide à l’inspection en service par la réalité augmentée et les technologies de vision, l’impact de la surveillance en temps réel (health monitoring), digital twin, etc.

Promises of new technologies for Aerospace Maintenance, Repair and Overhaul (MRO)

Industry 4.0, AI, 3D printing, the new technologies linked to these generic terms are reaching all area of activities in our life and are starting to be of paramount importance in the aerospace industry. Several are already implemented in the production cycles, however not enough are used for the maintenance, repair and overhaul (MRO) of aircraft. This session will cover new technologies that are changing MRO by the implementation of predictive maintenance, the increasing use of health monitoring, augmented reality for in-service inspection, digital twins, etc.

P&WC FAST™ Solution: Know Your Engine From the Inside Out (Conférence en anglais)

The P&WC FAST™ Solution captures, analyzes and sends full-flight data intelligence to customers on a flight-to-flight basis within minutes from when the pilot chooses to shut down the engines. Through rapid access to Engine Health Monitoring data, it will be possible to operate in an increasingly planned environment. Near real-time data prognostics in combination with pro-active recommendations is allowing operators to make timely and well-informed decisions. This translates into reduced Delays & Cancellation’s, planned Maintenance and minimized Costs.

 

Sébastien Larue

Senior Manager, Sales, Business Development & Strategic Partnership (Canada), Pratt & Whitney Canada

Integration of Bonded Composite Repair equipment in the MRO 4.0 concept – “ANITA 4.0” (Conférence en anglais)

GMI has developed since 30 years composite repair equipment, establishing “ANITA EZ” as the worldwide state-of-the-art hot bonder. Considering the increased criticality of repairs, there is a new need for integrating such “autonomous” repair operations in a “net-centric” QA network. Through applying innovative features, MROs will increase automation & data exchange, progressing towards Industry 4.0. GMI developed the capability for interconnecting on-line remotely retrieved repair data to central MRO IT for further exploitation and process monitoring, through “ANITA 4.0”. It includes appropriate adaptors for WiFi connection, while applying encryption protocols. Special software makes visible basic data of the curing from interconnected hot-bonders operating worldwide. “Industry 4.0” concept is extended to the so-called Repair Enhanced Autoclaves, i.e. autoclaves using thermal blankets for heating of large parts to be extensively repaired, (e.g. GE90 nacelle repair developed in cooperation with AFI-KLM). “ANITA 4.0” also enables the use of remote control tablets to monitor repairs at difficult to access aircraft locations, while saving Man-Hours, by allowing technicians to leave the repair area and perform in parallel administrative activities.

 

George KANTERAKIS

Ph.D - Research & Innovation Director (France), GMI Aero

SESSION 3 : Transformation numérique dans l’industrie manufacturière pour l’aérospatiale à l’ère du big data

Depuis des années, tous les procédés de fabrication et d’assemblage sont suivis continuellement dans le but d’assurer des produits de qualité répétable. Aujourd’hui, avec le développement des technologies des capteurs pour le suivi des paramètres de procédés en temps réel, la collecte de données s’est accrue augmentant ainsi le nombre de données disponibles. Dans cette session, le focus se fera sur les technologies de capteurs pour la collecte de mégadonnées, et celles d’intelligence artificielle qui vont permettre à partir de ces données de faire de l’apprentissage machines, de la prédiction de qualité, de l’optimisation de paramètres et tout autre exploitation pour des applications concrètes dans l’industrie aéronautique touchant à la fabrication de pièces, à l’assemblage d’équipements et de systèmes aéronautiques.

Digital transformation in manufacturing for aerospace, where are we in the era of big data?

For years huge efforts were put to ensure repeatable high-quality products by controlling manufacturing and assembling processes. Today, with different new sensor technologies that enable real time monitoring of process parameters, the number of data available increased dramatically. This session will focus on new sensor technologies for data capture and artificial intelligence technologies to exploit these big data toward machine learning, quality prediction, parameters optimization and all other uses for real applications in the aerospace industry in relation with parts manufacturing, equipment and aeronautical systems assembly.

15 h 40 – CONFÉRENCE DE CLÔTURE –  À venir

 

16 h 40 – COCKTAIL DÎNATOIRE